16. 12. 2019.

Eurosong 2019: Srbija i Slovenija u finalu, kič i pokušaji pevanja nisu izostali ni ovog puta

Predstavnica Srbije Nevena Božović sa pesmom „Kruna“ plasirala se u finale Pesme Evrovizije, koja je sinoć počela u Tel Avivu u Izraelu. U subotu uveče u velikom finalu nastupiće i Kipar, Slovenija, Češka, Belorusija, Australija, Island, Estonija, San Marino i Grčka.

Od predstavnika iz regiona Crna Gora nije izborila plasman u finale. Sloveniju, koju ćemo gledati i u finalu, predstavljao je indi-pop duo koji čine Zala Kralj, glavni vokal, i producent i gitarista Gašper Šantl.

Kladionice su nedeljama unazad predviđale ko će se naći finalu, a kao i prethodnih godina tako i ove desila su se neka iznenađenja. Očekivano u finale su se plasirali predstavnici Islanda, Australije, Grčke, Kipra, Srbije, Slovenije, a najveće iznenađenje i najviše razloga za slavlje imali su predstavnici San Marina, Belorusije i Estonije koje kladionice nisu videle u finalu. Govoreći o neuspehu, predstavnici Mađarske i Portugalije sigurno su razočarani jer su ih kladionice videle u velikom finalu u subotu.

Foto: Youtube/Screenshot

Dok su takmičari davali sve od sebe da se domognu još jednog nastupa 18. maja, zbog nedavnog sukoba izraelske vojske i Hamasa, angažovano je desetine hiljada policajaca kako bi mere bezbednosti bile na najvećem nivou. U znak protesta, Palestinci su u toku jučerašnjeg dana pevali svoje tradicionalne pesme kod “zida razdvajanja”, i na taj način izrazili bojkot ove manifestacije.

Takmičenje za Pesmu Evrovizije nosi epitet najvećeg muzičkog takmičenja u svetu, poznato je po kiču, smešnim, interesantnim i manje interesantnim scenskim nastupima i pesmama lakih nota. Na sceni možemo da vidimo različite kostime, odnosno kreacije koje se često kose sa nekim „dobrim“ opštim ukusom, često su iste ismevane i osuđivane. Već dugi niz godina u prvi plan se nestavlja sama kompozicija, često se komenatriše ko je kako obučen, ko je kakav nastup imao, jer publiku morate da zadivite „stasom“, a ne glasom. Tako smo sinoć mogli videti poljski ženski folk sastav Tulia koje su bile odevene u tradiocionalnu narodnu nošnju kao i portugalskog izvođača Tijago Mirandu, umetnički naziv Conan Osiris, koji je zajedno sa svojim plesačem bio odeven u nešto što podseća na kombinaciju haljine i sakoa tamno zelene boje, ali najviše pažnje privukli su predstavnici Islanda grupa Hatari u BDSM odeći, koji su izveli tehno kompoziciju pod nazivom „Mržnja će prevladati“. Ovaj ekstravagantni trojac se bavi antikapitalističkom, tehno distopijskom, sadomazohističkom, homoerotskom BDSM prezentacijom muzike, ovaj popularni islandski bend vodi ideologiju kritikovanja trenutnog neoliberalizma. Metodom maksimalnog prenaglašavanja prezentuje se anemičnost današnjeg društva, koje nema poentu življenja. Kako izgleda, sve se svodi na „hejtovanje“ preteranog uživanja u životu, preterivanja i nepostojanja životnih ciljeva. Preterano jeste, ali definitivno ima smisla.

Foto: Youtube/Screenshot

Činjenica je da učesnici na Pesmi Evrovizije, kakvu danas poznajemo, na sebe žele da skrenu pažnju nekim gafom, odećom, frizurom, animacijom, ili kao grupa Hatari legitimnom pričom o lošem stanju celokupnog svetskog društva, odnosno bilo čim što može da zaokupi pažnju jednog prosečnog gledaoca, u nameri da glasa za njih, a da to nisu glasovne sposobnosti, uz to da se u drugi plan guraju kompozicija, njena originalnost i kvalitet i same glasovne mogućnosti. Cilj je postao zabaviti publiku, a ne oduševiti ih kvalitetnom kompozicijom. Sa druge strane svoje vokalne sposobnosti Evropi i svetu pokazala je i dokazala srpska predstavnica Nevena Božović, a pre svega predstavnica Australije Kejt Miler koja je sa svojim vokalnim sposobnostima, izvevši pop-opera kompoziciju pod nazivom „Nulta gravitacija“, ostavila najjači vokalni utisak prvog polufinala, dobro i glavni pevač iz islandske grupe, Matijas Haraldson, isto je briljirao složićete se, nije ni ono lako izvesti.

Foto: Youtube/Screenshot

Pesma Evrovizije je “nepredvidivo” takmičenje, pored blokovskog, komšijskog glasanja, veliki uticaj na plasman jedne zemlje ima dijaspora, pa je tako teže očekivati da će se bez pomoći stručnog žirija (koji ima udeo u glasanju od 50 odsto) država sa manjom dijasporom uspeti plasirati u finale. Mnogo je polemike da li je glasanje stručnog žirija fer, jer po pravilima takmičenja žiri iz svake zemlje osim same kompozicije mora prilikom glasanje da obrati pažnju i na glasovne sposobnosti izvođača, ali smo uprkos tome proteklih godina u finalu gledali mnoge izvođače nezavidnih vokala. U vezu sa ovim mogu da idu, osim subjektivnog stava i glasanja članova žirija po principu „koju zemlju više volim od koje“, političke situacije u Evropi. Često se zadnjih godina priča da je Pesma Evrovizije jedna velika platforma za političke igre, ni ne čudi s obzirom kada se osvrnemo na određene pobede nekih zemalja, primera radi pobeda Ukrajine se desila nakon ruske aneksije Krima (i to u godini kada je Rusija bila apsolutni favorit za pobedu, tačnije 2016), zatim pobeda Srbije u periodu kada se dešavalo jednostrano priznanje Kosova, i na kraju najsvežija pobeda Izraela prošle godine u vreme kada Izraelci pokušavaju da pokažu svoju nevinost u sukobu sa Palestinom i to pred celim svetom.

Drugo polufinale Pesme Evrovizije na programu je u četvrtak 16. maja u 21 sat , a veliko finale zakazano je za subotu uveče 18. maja.

Foto/Cover: Youtube/Screenshot

Ostavite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena *